fbpx
Top

Hebben gluten invloed op jouw fitheid?

Hebben gluten invloed op jouw fitheid?

Dat suiker invloed heeft op je fitheid heb je misschien al gemerkt. Maar wist je dat gluten ook van invloed kunnen zijn?

Fit zonder gluten

Fit zonder gluten?

We horen er steeds meer over: supermarkten spelen er op in door een breed assortiment met glutenvrije producten aan te bieden, restaurants hebben glutenvrije menukaarten, gezondheidsgoeroes zweren erbij. Is glutenvrij eten een hype of noodzakelijk?

Dat verschilt aan wie je het vraagt. Natuurlijk varen de commerciële bedrijven er wel bij maar er zijn veel mensen die kunnen vertellen echt baat te hebben bij glutenvrij eten. Er zijn wetenschappers die zelfs zeggen dat 81% van de mensen gevoelig zijn voor gluten (1). Bij gevoeligheid voor gluten kan tijdelijke doorlaatbaarheid van de darmwand ontstaan. Gluten en andere stoffen die er niet horen kunnen toch in de bloedbaan terecht komen en een lichte ontstekingsreactie tot gevolg hebben (2). Hierdoor kunnen klachten ontstaan als buikpijn en vermoeidheid na het eten van gluten, slechte vertering van het eten (diarree, verstopping, een opgezette buik), depressieve klachten, vergeetachtigheid en een ‘wattenhoofd’… Herken jij deze symptomen? Probeer dan eens een tijdje gluten te vermijden. Wie weet helpt het jou om je fitter te voelen!

Hoe kan je glutenvrij eten?

Het begint met je bewust worden van wat gluten zijn en in welke producten ze zitten.
Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, gerst en spelt. Alle producten die van deze granen zijn gemaakt, bevatten gluten. Denk hierbij aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Maar het kan ook verstopt zitten in producten waarvan je niet verwacht dat er granen in zitten. Denk aan sauzen, soepen, snoepjes, ijs, broodbeleg en natuurlijk bier.

Gelukkig wordt tegenwoordig op steeds meer verpakkingen van voedingsmiddelen vermeld of er gluten in zitten of niet. Is dat niet het geval? Check de ingrediënten van voedingsmiddelen op bovengenoemde graansoorten.

Nu weet je welke producten je niet moet eten als je glutenvrij wilt eten. Welke producten kun je eten als alternatief? Supermarkten bieden een groot assortiment aan glutenvrije producten aan. Brood, pizza, kroketten, lasagne… Let hierbij wel op dat er vaak veel suiker in deze producten zit.

Eet jij liever niet al te veel suiker? Ga dan zelf aan de slag in je keuken! Er zijn genoeg lekkere glutenvrije recepten te vinden op internet met glutenvrije bloem-/meelsoorten als boekweitmeel, rijstmeel, amandelmeel, maïsmeel en dergelijke.

Fit zonder gluten: tips!

  1. Blijf gevarieerd eten. Dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen. Dus lekker veel groente, fruit, peulen, bonen e.d.
  2. Er zijn veel lekkere glutenvrije recepten te vinden op internet. Duik de keuken in en bak je eigen brood, pizza of appeltaart. Zoek bijvoorbeeld eens op Paleo recepten. Hier zitten meestal geen geraffineerde suikers en gluten in.
  3. Een lekker recept gevonden met gluten? Vervang de glutenbevattende bloem/meelsoort door een glutenvrije variant. Let op, het is mogelijk dat je andere verhoudingen moet aanhouden. Kijk hier welke.
  4. Let erop dat producten in de supermarkt soms een ‘vernieuwd’ recept hebben. Zaten er voorheen geen gluten in? Het kan goed zijn dat het er nu wel in zit. Alert blijven dus!
  5. Buiten de deur eten? Bekijk de website van het restaurant om te bekijken of ze glutenvrije opties aanbieden. Kan je niet vinden? Bel ze dan van tevoren. Restaurant zijn meer dan bereid om glutenvrije producten voor je in te slaan.

Glutenvrij eten – Testimonial

Jantien Warners - FitFoodFab.nlHet is alweer 11 jaar geleden dat ik erachter kwam dat gluten en suiker mij ziek maakten. Al jaren was ik aan het kwakkelen met mijn gezondheid. Moe, misselijk, verschrikkelijke buikpuin, depressief, futloos… Toen ik na een verjaardag vol taart, bier en bitterballen een week ziek op bed heb gelegen, was het tijd om actie te ondernemen. Ik hoorde toch een vrolijke enthousiaste 20 jarige te zijn? Ik kreeg de tip om naar een diëtist te gaan. Door middel van een eliminatiedieet kwam ik erachter dat ik mij beter voelde zonder gluten en suiker. In die periode heel lastig want glutenvrije producten waren nog nauwelijks te krijgen. Toch was het verschil in hoe fit ik me voelde voldoende motivatie om door te zetten en de keuken in te duiken. Nu, 11 jaar later eet ik nog steeds gluten- en suikervrij,  and I’m feeling happy and fit!

Jantien Warners

Bron:
(1)
Dr. D. Jockers, Avoid the gluten epidemic, Natural News, 30 april, 2011

(2) Chriss Kresser, RHR: Pioneering Researcher Alessio Fasano M.D. on Gluten, Autoimmunity & Leaky Gut, 8 augustus 2012

Geen reacties

Laat een reactie achter