fbpx
Top

Met voeding mijn pcos bestrijden

Met voeding mijn pcos bestrijden

De meeste mensen in mijn nabije omgeving weten dat ik al vanaf mijn 16e pcos heb. Nadat het was geconstateerd kreeg ik de Diane35 voorgeschreven. Dit slik ik dus al geruime tijd. Maar ook met het slikken van deze pil heb ik nog steeds last van de klachten van pcos. Ik heb dit altijd maar geaccepteerd…. tot 1,5 maand geleden. Ik ben gestopt met de pil om erachter te komen hoe mijn lichaam werkt zonder de pil. Toeval bestaat niet want drie dagen later kreeg ik een mail van iemand die de opleiding Hormoonfactor Trainer had afgerond, zelf pcos heeft, dit onder controle heeft en nu ook andere hiermee wil helpen. Ik heb haar gelijk gemaild voor een afspraak voor een intake gesprek.

De informatie die ik kreeg was overweldigend maar er werd me ook gelijk veel duidelijk. Na het intakegesprek heb ik een advies gekregen waar ik de rest van mijn leven mee aan de slag ga 🙂

Advies wat te doen bij PCOS

Mijn hoofddoel is om mijn menstruatiecyclus op een natuurlijk manier op gang te krijgen. Door een sterk wisselende bloedsuikerspiegel heb ik last van ‘sugar cravings’ en worden mijn hormonen beïnvloed. Dit zorgt ook weer voor mijn overige klachten (overgewicht, trage schildklier, haar uitval, etc).

Door mijn bloedsuikerspiegel te stabiliseren kunnen mijn hormonen weer in balans komen. Dus door gezonder te leven kan de PCOS minder worden of zelfs helemaal verdwijnen. Het komt er dus op neer dat ik gezond moet gaan eten, ga afvallen en dat ik dan een grotere kans heb op een gezinnetje met kinderen. En natuurlijk geen PCOS klachten meer heb (zoals die verdomde haaruitval aaahhhh). Als dat geen goede motivatie is om mijn voedingspatroon aan te passen, dan weet ik het ook niet meer 🙂

Bij PCOS rijpen er meerdere eicellen tegelijk waardoor de eisprong soms niet lukt. Hierdoor ontstaan verstoringen in de vrouwelijke hormonen waarbij testosteron vaak opvallend hoog wordt. Dit merk ik zelf bijvoorbeeld aan een onregelmatige cyclus en haaruitval. Ik maak er wel eens grapjes over, maar ik vind mezelf ook altijd wel iets mannelijker dan de gemiddelde vrouwen om me heen 🙂 Bizar om dat dan dus ook in mijn hormoonbalans terug te zien hahaha. De kunst is om alle hormonen weer in balans te krijgen! En dit kan dus door middel van voeding. Één ding is erg belangrijk: stoppen met het eten van suikers en snelle koolhydraten.

Ik begin in de ochtend al een geruime tijd met havermout, dus de start is goed. De lunch is ook al enkele maanden een stuk gevarieerder dan brood, maar bij mij gaat het daarna fout. Het avondeten en de avondsnacks gaan bij mij de boosdoener. In de avond heb ik zo’n honger dat ik veel eet. Ik haal wat en dan heb ik zo’n honger dat ik makkelijk voor twee personen kan eten. Ik vind het ook heerlijk om uiteten te gaan of te gaan lunchen en dan eet ik ongemerkt ook teveel en de verkeerde dingen. Goed, de balans moet er weer in. En dat kan ik doen door mijn voedingspatroon dus aan te passen.

Voedingspatroon aanpassen

Maandag ben ik begonnen om mijn bloedsuikerspiegel te reguleren door 2/3 weken weinig tot geen suiker binnen te krijgen. Ik eet daarom in die weken even geen brood, pasta’s, fruit, gedroogd fruit etc. Na deze weken kan ik langzaam enkele voedingsmiddelen met mate toevoegen aan mijn voedingsschema. Ik eet nu veel groente en langzame koolhydraten.

Wat belangrijk voor mij is dat ik het niet ga zien als dieet maar als nieuwe levensstijl want anders komen de klachten straks gewoon weer terug. Maar eerst maar eens aan de slag met het laten verdwijnen van de klachten 🙂

Zoals ik al schreef, ben ik net begonnen en mijn lichaam schreeuwt om suiker. Ik heb gelezen dat dit normaal is en dat mijn lichaam er na een paar dagen tot een week wel aan gewend is.

Ik hou jullie op de hoogte!

22-09-2014
Het is niet niks om hiermee aan de slag te gaan. Hoe het me is afgegaan en hoe ik het heb aangepakt lees je in mijn blog ‘Suikervrij eten, waarom en hoe‘.

Reacties:

  • Myriam
    07/06/2016om23:20

    Hi Sanne, Wat leuk om je verhaal te lezen. Ik wist niet dat je een blog bijhield maar en kwam je nu zomaar tegen.
    Ontzettend knap dat je nog steeds zo bewust met eten bezig bent en het ook zo goed met je gaat. 🙂
    Groetjes, Myriam

  • Kim
    24/08/2016om21:48

    Hai Sanne! Toevallig kwam ik op je website terecht. Hoe is het met je? Heb je nu meer balans?

    Als je nog steeds last hebt van een hongergevoel, het helpt mij om ‘s middags een gezonde pannenkoek te bakken van boekweitmeel en water (that’s it). Deze kun je beleggen met gebakken appel. Of je kunt een hartige beleggen met bijvoorbeeld roergebakken courgette, ui, champignongs, paprika…

    Hier hou ik het makkelijk de hele middag op uit. En las ik honger heb, neem ik een glas water.

    Toen ik brood at, hielp dat niet, met boekweit wel. 🙂 Oh, sws eet ik wel 2 tot 300 gram groente bij de lunch.

    Succes! Kim.

  • Kim
    24/08/2016om21:49

    PS. Je zou ook wat kunnen hebben aan zaden roteren. Zie ook Jesse van der Velde!

Laat een reactie achter