fbpx
Top

Zes valkuilen van suikervrij eten

Valkuilen suikervrij eten

Zes valkuilen van suikervrij eten

Wil je of ben je begonnen met het stoppen van (geraffineerde) suikers? Dan kan ik je vertellen dat je vast te maken krijgt met één van de meest voorkomende valkuilen van suikervrij eten. Voor mij zijn de valkuilen vijf en zes erg herkenbaar. Om je voor te bereiden of misschien om ze te kunnen vermijden, heb ik de zes meest voorkomende valkuilen voor je op een rijtje gezet. 

6 valkuilen als je stopt met het eten van suiker

Valkuil 1: gebrek aan of geen goede planning

Veel mensen gaan ‘de fout’ in doordat ze niet of niet goed plannen. Doordat ze niet vooraf bedenken hoe hun dag eruit zal gaan zien en zich niet voorbereiden op de lastige momenten in de dag die komen gaat.

Hierdoor kan het zijn dat ze verrast worden door honger, niets bij zich hebben en zich daardoor genoodzaakt zien om dan toch maar even van hun goede voornemen af te stappen. Of dat ze zichzelf ineens terugvinden op een borrel met in één hand een glas wijn en in de andere een bitterbal…. Hoe kun je hiermee omgaan?

  • Trek wekelijks je agenda en kijk hoe jouw komende week eruit ziet. Maak op basis daarvan een weekmenu en een boodschappenlijstje.
  • Kijk iedere avond even vooruit naar de volgende dag en bereidt alvast dingen voor.
  • Heb je weinig tijd, kook dan meer van je avondeten en neem dat de volgende dag mee als lunch.
  • Zorg voor een noodmaaltijd in de vriezer die je kunt eten op het moment dat alles anders loopt dan verwacht.
  • Zorg dat je altijd een paar gekookte eieren, augurken, komkommer, stukjes kaas of een blikje vis in huis hebt voor een snelle lunch of als tussendoortje.
  • Eet voordat je een borrel hebt iets eiwitrijks zodat je niet met trek naar de borrel gaat.

Valkuil 2: alleen maar ‘suikervrij’ of light producten kopen

Zo worden we genept door onze voedselproducenten waar we bij staan! Het label “suikervrij” mag namelijk ook worden geplakt op de meest ongezonde producten, die vol zitten met andere rommel. Op producten die gezoet zijn met kunstmatige zoetstoffen, bijvoorbeeld.

Een pak vruchtensap uit de supermarkt is ook “suikervrij”. Maar geconcentreerde fruitsappen, bevatten per 100 ml zoveel meer suiker dan een versgeperst sapje. Oftewel, weet wat je eet. Lees bij een suikervrij dieet altijd de etiketten

Deze vloeit natuurlijk voort uit valkuil nummer 2. En ja, voor veel mensen levert het stoppen met gesuikerde frisdrank heel veel op. Je inname van suiker kan hiermee drastisch dalen. Helemaal als je doorgaans veel cola, cassis en andere koolzuurhoudende dranken drinkt. Maar overschakelen naar light is niet per se de beste oplossing. Onderzoek toont namelijk aan dat ook light frisdranken niet heel goed zijn voor ons lichaam. Het is al gelinkt aan bloeddruk problemen, hartfalen en problemen in de voortplanting.

Vind je water drinken het te saai? Breng het dan lekker op smaak met wat kruiden, fruit of komkommer. Drink (kruiden)thee of verse zelfgemaakte smoothies, fruit- en groentesappen zijn veel gezonder.

Valkuil 3: geen (sterke) reden ‘waarom’ je het doet

Het allerbelangrijkste wanneer je begint met iets nieuws, is dat je heel duidelijk hebt voor jezelf waarom je dit wilt. Wat gaat jouw nieuwe suikervrije levensstijl jou brengen? Waarom doe je mee? Wat wil je bereiken? Wat is jouw waarom achter jouw waarom?

Het is belangrijk om een goede WAAROM te hebben. Deze sleept je door moeilijke momenten en zorgt ervoor dat je op koers blijft.

Regelmatig heb ik dingen gedaan om omdat ik aardig gevonden wilde worden, erbij wilde horen, boos was op mezelf of omdat ik moeilijke situatie uit de weg ging. Ik dacht dat het nieuwe, het slanker zijn, ervoor zou zorgen dat ik gelukkiger zou zijn of worden. Hoe is dat voor jou? Wat zijn voor jou de redenen waarom je doet wat je doet en/of wilt wat je wilt?

Neem eens een moment tijd en schrijf eens heel eerlijk naar jezelf alle redenen op waarom jij vanaf nu suikervrij wilt eten en drinken. Doe dit 5 minuten aaneengesloten, hou niet op met schrijven, ook niet als je denkt dat je klaar bent. Op die manier ga je jouw gedachten voorbij en kom je tot de diepere redenen, tot jouw echte waarom.

Valkuil 4: teveel fruit eten

Ik ga compleet suikervrij eten, dat is pas gezond! Er was een deel van me dat dat dacht. Met al die boeken die ik inmiddels heb doorgebladerd! Maar ik weet inmiddels ook dat het eten van “zoetigheid” in ons zit ingebakken. En ook daar moet je een beetje van loskomen als je stopt met suiker.

Het is wel makkelijk om lekker veel zoet fruit te eten. (Te) Zoete smoothies te drinken. Mijn lekkerste tussendoortjes zijn ook gezoet met dadels of met banaan, daar ben ik me zeker van bewust. Helaas blijft ons lijf daarmee wel gewend aan continu die zoete smaken. Suikervrij eten wordt dan ook een stuk makkelijker als je net wat vaker kiest voor iets hartigs. Een gebakken of gekookt eitje tussendoor. Een handje noten. Wat groente-sticks met hummus. Kies dus niet altijd voor de zoete opties, want dan blijft je lijf schreeuwen om zoet! Veel te veel fruit, is dus ook niet goed.

Valkuil 5: maaltijden overslaan

Als ik nou gewoon heel stevig ontbijt en een gezonde lunch meeneem, dan kan ik wel zonder tussendoortjes. Ja, leuk bedacht. Op sommige dagen lukt het misschien ook prima. Maar als je de collega’s om je heen wel ziet snoepen, ga je misschien toch wel om. Of, als je buik toch iets eerder rommelt dan verwacht, ren je dan niet toch gewoon langs de kantine, de snoepautomaat, het dichtstbijzijnde tankstation, en ga zo maar door?

Suikervrij eten volhouden lukt alleen als je altijd zorgt dat je iets gezonds omhanden hebt. Want laten we wel wezen, in onze maatschappij zijn net iets te veel ongezonde opties veel te snel beschikbaar. De gezondere opties, tja, hiervoor moet je soms iets meer moeite doen. En als je buik echt goed rommelt, dan kiezen we vaak voor wat makkelijk is!

Valkuil 6: de omgeving

Vaak kunnen de mensen in onze naaste omgeving het ons behoorlijk lastig maken op onze suikervrije weg. Dat kan omdat ze er het nut niet van inzien om suikervrij te eten of omdat het voor hen juist heel confronterend is waar je mee bezig bent. Ook kan het zijn dat je het zelf lastig vindt om nee te zeggen (dit gebeurt vaak als jouw ‘waarom’, de reden waarom je dit doet niet sterk genoeg is).

Betrek de mensen uit jouw omgeving bij wat je doet en vraag ze om jou hiermee te helpen door niet in jouw bijzijn te snacken en jou (zeker in het begin) zo min mogelijk te confronteren met suiker. Stoppen met suiker is moeilijker dan stoppen met roken en drinken. Vooral omdat het overal is en overal inzit. Zeker als je met meerdere mensen in één huis woont is het vaak een uitdaging om de suiker te weren. Vraag je kinderen en je partner om hun suikerhoudende voorraden bij zich te houden en op een plek te bewaren waar jij er niet bij kunt. Of, beter nog: vraag of ze meedoen!

Geen reacties

Laat een reactie achter