fbpx
Top

Zes tips hoe je fit(mom) kunt worden

Zes tips hoe je fit(mom) kunt worden

Fitmom.. Ik vind het nogal wat. Een heftige term, waarbij ik alleen maar kan denken aan über gespierde crossfit dames uit mijn instagram tijdlijn die een sixpack hebben waar je u tegen zegt. En nou is een sixpack nog tot daar aan toe, want geen vet op je buik (niet te doen en zo flauw dat buikvet als allerlaatste verdwijnt, why?) betekent een sixpack.. Kansloos! Zo ook hier! En vooral dat laatste randje, die broekrol en die muffintop aan de achterkant. Grr!

Ik bedoel eigenlijk dat deze dames moeiteloos 100 burpees doen als warming up, schudden even met de benen, haar in een staart en gaan dan beginnen aan de training. Dat is pas fit zijn! Voor diegene die niet weten wat een burpee is… De meest gehate oefening om te doen en volgens mij omdat iedereen er uiteindelijk van gaat hyperventileren en kwijlen als jij je écht uitslooft. Conditioneel een bewezen meerwaarde, dus ik moet er ook regelmatig aan geloven. Want hè, laten we het wiel niet opnieuw uit vinden.

Fitmom Dianne FitFoodFab

Wanneer ben je fit?

Maar wat is fit(heid) dan eigenlijk? En is het anders dan gezond(heid)? Een winst in gezondheid kan je zelf verbeteren door het vaker te doen. Neem wat vaker de trap, pak regelmatiger de fiets of ga lekker wandelen. Verbeteren van je fitheid zit hem in het verhogen van de intensiteit van het bewegen. Je hartslag gaat omhoog en je tikt steeds tegen de drempel van een percentage van je maximale hartslag aan. Dan pas zal je lichaam verbetering in fitheid laten zien. Hop, van vijf burpees naar tien burpees zonder hyperventileren!

Vooruitgang! Dat is nou zo fijn is aan gezond zijn en aan fit zijn. Je voelt je beter, je kan meer en hebt oneindig veel meer energie. Dit klinkt zo logisch, maar oh zo lastig om er aan te beginnen en het allerbelangrijkste, om het vol te houden! Goede voornemens zijn de start en dit-is-wat-ik-doe is het doel.

Zes tips hoe je fit(mom) kunt worden

BEGIN! Begin gewoon.

  1. Vertel je partner wat je idee is en dat jij fitter wil worden. Vraag hem je te steunen, te motiveren en die schop onder je kont te geven als je luidkeels brult dat je nu echt geen zin hebt. Kleine kanttekening voor de dames onder ons, dat is dan NIET het moment om te gaan vragen of hij je dan soms dik vindt. Slikken, accepteren (jij wilde dit tenslotte) en je sportschoenen aan doen!
  2. Welke sport vindt je leuk of wat past bij je? Vindt je het heerlijk om lang(er) te wandelen of joggen of knal je liever in 20 min een workout er door heen? Voor beide opties zijn goede apps te vinden in de AppStore. Combineren is ook fijn!
  3. Maak een planning en schrijf op wanneer je wat gaat doen. Deel dit ook met je partner zodat tijd en kids/huishouden even geen afhaak-hobbel zijn.
  4. Koop nieuwe sportkleding! Altijd goed en altijd fijn om aan te doen. Check!
  5. Wat ik heel fijn vind is mijn sporthorloge (of stappenteller!) zodat je kan zien wat je doet. Hoeveel stappen, hoeveel trappen, hoeveel bewegingen en wat is mijn dagactiviteit. Zien dat je meer beweegt dan dat je eet, altijd leuk!
  6. Weg met de weegschaal en hallo camera en meetlint! Niet wegen maar meten (schrijf het op). Het lijkt wel alsof de weegschaal elke dag een ander gewicht aan geeft. Dat terwijl ik zwaarder ben dan een half jaar geleden, ik meer sport en gezonder eet. Hoi spieren! Dag weegschaal.

Vooruitgang, dat is wat het leuk maakt en waar door jij jezelf steeds kan blijven motiveren. Een meetlint om de centimeters zichtbaar te laten slinken, stappenteller of sporthorloge voor het monitoren van je activiteit, een schema wanneer je wat gaat doen en oneindig veel support van je omgeving zijn de perfecte ingrediënten! Let’s go!

Dianne duinen FitFoodFab

Geen reacties

Laat een reactie achter