fbpx
Top

Etiketten lezen; weet wat je eet

Etiketten lezen; weet wat je eet

De voorkant van een verpakking is één en al marketing met groene vinkjes, gezonde namen en teksten zoals ‘minder suiker’. We krijgen hierdoor ongemerkt alsnog teveel suiker, zout en andere onnodige toevoegingen binnen. Gelukkig zijn fabrikanten verplicht om hun producten te voorzien van een etiket, zodat wij kunnen zien wat we kopen. Maar ik vind het soms abracadabra wat er op de meeste etiketten staat. Fabrikanten zijn er namelijk nogal goed in om ingrediënten met ingewikkelde termen te omschrijven en suikers goed te vermommen met prachtige woorden. Ik heb ook een blog geschreven over hoe je de verborgen (geraffineerde) suikers herkend.

Etiketten lezen; weet wat je eet

Het heeft geen zin om alleen op de calorieën te letten. De light producten zorgen namelijk helemaal niet voor een slanker lichaam. Je lichaam herkent namelijk alleen echte ingrediënten, en dus is een stof als aspartaam voor het lichaam niet bruikbaar en wordt regelrecht afgevoerd naar je billen of buik.

TIP: Onderaan de voedingswaardetabel staan de ingrediënten. De volgorde van deze ingrediënten geeft de hoeveelheid aan. Een pepermuntje begint bijvoorbeeld met suiker, dus het pepermuntje bestaat het grootste gedeelte uit suiker.

Hieronder nog een aantal tips voor het lezen van een etiket:

1. Hoe lang is de lijst van ingrediënten en wat staat er nou precies?

Sommige producten hebben echt een ingrediëntenlijst van hier tot Tokyo. En ken je alle ingrediënten of staan er woorden bij waarvan je nog nooit hebt gehoord? Als jij ze zelf al niet kent, dan herkent jouw lichaam ze ook niet zo snel als eten. En dus gaat het hup zo naar de heupen. Opletten dus!

2. Zit er suiker in en zo ja, is dat nodig op die lijst?

Suiker wordt ook wel de witte moordenaar genoemd. Suiker is gewoon niet zo goed voor je. En het is bizar dat er echt in zoveel dingen suiker wordt gestopt, zoals bijvoorbeeld in cup a soup. Why?! Let er dus op, want zelfs als je denkt gezond te doen wordt je voor de gek gehouden. En glucosestroop of alles wat eindigt op -ose, zoals fructose of glucose, zijn ook gewoon suikers! En natuurlijk mag je af en toe lekker genieten, maar pas op dat er in je dagelijkse producten niet teveel suiker zit. Lees ook mijn blog ‘Hoe herken je de verborgen (geraffineerde) suikers?‘.

3. Hoeveel zout zit erin?

Ook het zoutgehalte staat vermeld op een etiket. Hierbij is het goed om te weten dat natrium een mineraal is dat in zout zit, en dat 1 gram natrium 2,5 gram keukenzout is. Dat het zoutgehalte als natrium op de verpakking wordt vermeld kan daarom erg verwarrend zijn. Bijna alle voorbewerkte producten bevatten zout en deze zijn dus ook verantwoordelijk voor het hoge gehalte zout wat de meeste mensen binnen krijgen. De aanbevolen hoeveelheid is maximaal 6 gram terwijl de meeste mensen tot wel 10 gram zout binnenkrijgen.

4. Wat zijn die E-nummers nou eigenlijk?

Chemische hulpstoffen die door de EU zijn goedgekeurd krijgen een E- met een nummer. Interessant, waarom niet gewoon de naam? Anyway, deze kleur-, geur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen, voedingszuren, antioxindantia, emulgatoren, verdikkingsmiddelen, anitklontermiddelen, glansmiddelen en zoetstoffen worden gebruikt om langer houdbaar, smaakvoller, of gewoon mooier te maken. Sommige E-nummers zijn natuurlijke stoffen, maar helaas niet allemaal. Je kunt het checken met een speciale app of in een E-nummergidsje. Helaas zijn de chemische E-nummers volgens jouw lichaam geen eten en doet het er dus niks mee. Behalve dan dat ze zorgen voor gewichtstoename of andere kwalen.

5. Vetpercentages

Laat je niet afschrikken door een hoog vetpercentage. Een avocado is bijvoorbeeld heel vet, maar deze vetten zorgen er wel voor dat jouw lichaam goed gaat verbranden! Ja, het klinkt tegenstrijdig, maar om af te vallen heb je goede vetten echt nodig. Pas op met geharde plantaardige vetten zoals in harde margarine, frituur- en bak en braadvetten. Ze komen ook voor in snacks, koek, gebak en fastfood. Deze kunstmatig gecreëerde vetten worden ook wel transvetten genoemd en zijn ongezond. Staat bij de ingrediënten plantaardig vet, gedeeltelijk gehard of gehydrogeneerd vet, dan kan er transvet in het product zitten. In hun natuurlijke staat zijn plantaardige vetten niet ongezond, ze worden pas ongezond als ze in de fabriek bewerkt worden.

Geen reacties

Laat een reactie achter