fbpx
Top

6 tips om genoeg water te drinken

6 tips om genoeg water te drinken

Genoeg water drinken is één van de simpelste manieren om je gezondheid te verbeteren. Voldoende water is essentieel om allerlei processen in je lichaam goed te laten verlopen. Ons lichaam bestaat namelijk voor 65 % uit water. Je hersenen bestaan zelfs voor 80 % uit vocht. Bloedcirculatie, metabolisme, afvoeren van afvalstoffen, het reguleren van onze lichaamstemperatuur, voor allemaal is voldoende water onmisbaar. Gedurende de dag verliezen we constant water, o.a via de huid (ook als je niet heel duidelijk zweet) en door te plassen. En dat moet aangevuld worden.
Het is verstandig om per dag zo’n 1,5 liter water te drinken. Als het warm is verliezen we nog meer vocht dus is het nog belangrijker om je lichaam te blijven hydrateren. Anderhalf liter klinkt veel, maar deze 6 tips maken het makkelijk om meer te drinken.
Munt limoen water FitFoodFab

1. Neem altijd een fles mee

Als je altijd water onder handbereik hebt, drink je gemakkelijk meer. Zet thuis een glas op je nachtkastje en zorg voor een kan op je bureau op het werk.

Stop elke ochtend een flesje water in je tas zodat je onderweg nooit zonder water zit. Koop dat het liefst een BPA vrije fles. Bisphenol A is een chemische stof die wordt gebruikt om plastic mee te produceren. Een grondstof voor verpakkingen van kunststof dus. BPA bevindt zich in sommige soorten plastic flessen en in een dun laagje aan de binnenkant van (conserven)blikjes. Deze stof staat erom bekend dat het de hormoonhuishouding kan verstoren.

Was je waterfles wel regelmatig af met afwasmiddel of soda, zo blijft hij schoon.

2. Voeg fruit toe

Met vers fruit en kruiden maak je van gewoon kraanwater een frisse dorstlesser die een stuk gezonder is dan vruchtensap of frisdrank. Houd je van bubbels, gebruik dan bronwater. Voeg simpelweg wat gesneden fruit en kruiden naar keuze toe aan een kan water. Zet de kan in de koelkast en probeer deze dezelfde dag nog helemaal leeg te drinken.

Geef je water meer smaak met:

  • aardbeien en blaadjes basilicum
  • sinaasappel en koriander
  • watermeloen en een takje munt
  • munt en limoen
  • vers gesneden gember en ananas
  • komkommer, citroen, gember en munt
  • plakjes citrusvruchten, zoals grapefruit, sinaasappel, limoen, citroen of een combinatie daarvan

4. Feestelijke ijsblokjes

Met zelfgemaakte ijsblokjes maak je je water koel en net wat feestelijker. Als je tenminste ijsklontjes maakt met wat extra’s erin zoals fruit, kruiden of een laagje sap. Leg bijvoorbeeld stukjes fruit of kleine vruchtjes (frambozen, aalbessen, bosbessen, granaatappelpitjes) in een ijsblokjesvorm. Doe er nog wat fijn gesneden munt of basilicum bij voor een groen accent. Vul de vakjes verder aan met water en zet de vorm in de vriezer.

Sunset icetea Tastea FitFoodFab

5. Thee telt ook mee

Een kop thee – maar dan wel de versies zonder suiker en melk – bevat geen calorieën en mag je gewoon optellen bij je dagelijkse vochtinname. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een groene thee, kruidenthee of een heerlijke ijsthee.  Ik heb laastst een heerlijke zomerse ijsthee gemaakt met vruchtjes.

Op mijn blog vind je nog meer heerlijke drankjes zoals:

6. Waterrijk eten

Het vocht dat je lichaam nodig heeft haal je niet alleen uit drinken maar ook uit voeding. Ongeveer een liter van het benodigde vocht ‘eet’ je op. Deze hoeveelheid verhoog je door te kiezen voor producten waar veel water in zit. Zo doet de watermeloen zijn naam eer aan, hij bestaat voor meer dan 90 procent uit water. Een salade zit vol water en bevat maar weinig calorieën, mits je de vette dressing achterwege laat. Begin als je uit eten gaat de maaltijd met een heldere soep of maak zelf heerlijke waterijsjes met fruit!

Delen

Geen reacties

Laat een reactie achter

NieuwsbriefSchrijf je in en blijf op de hoogte!

Ik wil jou inspireren en motiveren om af te vallen, van je fysieke en mentale klachten af te komen en je op weg te helpen naar de beste versie van jezelf! Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.