fbpx
Top

De 10 voordelen van het eten van vetten

De 10 voordelen van het eten van vetten

Nog maar een paar jaar terug dachten de meeste mensen dat je om af te vallen minder vet moest eten. Voedingsproducenten speelden hier handig op in door met veel 0% vet producten te komen (waarbij ze de toegevoegde suikers vaak verhoogden). Tegenwoordig weten steeds meer mensen dat je ook ‘goede’ vetten hebt en dat je om af te vallen voornamelijk je koolhydraatinname moet terugbrengen.

Maar wat zijn nu die ‘goede’ vetten? Daar is nogal wat discussie over, net als hoeveel van die ‘goede’ vetten we dan zouden moeten eten. Ik ga hier uit van het volgende principe:

Goede vetten zijn ongeraffineerde dierlijke vetten, vetten van vis en vetten van planten (zoals avocado, olijven, noten en tropische oliën). Ze bevatten vaak een hoger gehalte verzadigde of enkelvoudige onverzadigde vetten, of ze zijn hoger in omega-3.

De slechte vetten zijn plantaardige vetten, zoals van soja, pinda, mais, zonnebloem of canola. Ze zijn hoger in omega-6 vetten en kunnen oxideren tijdens verhitting, wat schadelijk is voor het lichaam.

Over het algemeen heb je meer voordeel van het eten van goede vetten als je je koolhydraatinname naar beneden brengt. Volgens onderzoek is voor vetverlies een koolhydraatinname van minder dan 50 gram per dag ideaal voor vetverlies.

De 10 voordelen van het eten van vet

1. Voor een mooier lijf

Als je een groter gedeelte van je calorieën eet uit vet, kan dit je helpen om een mooi lichaam te krijgen en te behouden. Je lichaam heeft genoeg vetten nodig om slank te blijven. Dit is nodig om de volgende redenen:

– De buitenste laag van alle cellen in je lichaam is opgebouwd uit vet. In het ideale geval is deze laag gemaakt van omega-3 vetten, omdat dit de cellen gevoeliger maakt voor insuline.

– Het minderen van koolhydraten en dit vervangen voor vetten goed voor je stofwisseling. De gevoeligheid voor insuline verbeterd namelijk.

– Omega-3 vetten helpen met het \’aanzetten\’ van genen die helpen bij vetverbranding, terwijl ze genen ‘uitzetten’ die vet juist opslaan.

– Omega-3 vetten ondersteunen ons schildklierhormoon. Dit hormoon is betrokken bij lichaamsvet regulatie (een laag schildklierhormoon is vaak een reden dat mensen geen vet kunnen verliezen).

– Cholestrol wordt gebruikt om hormonen te maken. Als je een grotere hoeveelheid vet eet, is dit positief voor hormonaal evenwicht van hormonen zoals testosteron en oestrogeen. Vet verlies en het behouden van een slank lichaam is veel makkelijker als je hormonen in balans zijn.

– Vet vult. Samen met voldoende proteïnen, kan vet leiden tot een voller gevoel. Onderzoek wijst uit dat vooral kokosolie en rode palm olie goed vullen.

2. Meer spiermassa

Met voldoende bruikbare vetten in je dieet ondersteun je het aanmaken van spiermassa. Het ondersteunt namelijk de hormoonbalans en het herstellen van intensieve trainingen. Een dieet dat hoger in vet en laag in koolhydraten is, helpt met het aanmaken van groeihormoon dat spierverlies tegengaat.

3. Makkelijker vet verliezen

Het is duidelijk dat het eten van vetten noodzakelijk is om vet te verliezen. Wanneer je een dieet hebt dat laag in vetten is, worden de vetten vaak verruild voor koolhydraten en voornamelijk suikers. Dit leidt tot een enorme toename in calorieën die weinig voedingsstoffen bevatten en die het lichaam opslaat als vet.

4. Voor een betere vruchtbaarheid

Vet is noodzakelijk voor een goede vruchtbaarheid voor zowel mannen als vrouwen, vanwege de hormoonbalans en de aanmaak van hormonen.

Voor vrouwen is het niet genoeg eten van vetten vaak een reden van onvruchtbaarheid, terwijl het eten van de verkeerde vetten klachten van PMS en de overgang kan verergeren.

5. Voor een betere hersenfunctie en een beter humeur

Je hersenen zijn voornamelijk gemaakt uit cholesterol en vet. Het eten van goede vetten helpt onder andere depressies voorkomen. Het eten van weinig vet kan leiden tot een lager cholesterol

6. Sterkere botten en minder kans op Osteoporose

Goede vetten zijn noodzakelijk voor je botten. Vetten zijn betrokken in de stofwisseling van calcium, Vitamine K2 en D. Deze stoffen werken samen in het aanmaken van botten.

7. Verkleinde kans op kanker

Goede vetten helpen met het beheer van glocose en ontstekingen, wat de kans op kanker verkleind. Wees echter voorzichtig met vetten uit omega-6 en eet juist vetten uit bijvoorbeeld olijven, avocado\’s en onbewerkte dierlijke vetten.

8. Beter cholesterol gehalte en verkleinde kans op hartziekten

Jarenlang hebben de autoriteiten ons verteld dat we verzadigde vetten moeten vermeiden om hartziekten tegen te gaan. Maar onderzoeken van de laatste jaren wijzen uit dat het eten van verzadigde vetten geen vergrote kans geven, terwijl koolhydraten dit juist wel doen. Verzadigde vetten verhogen je ‘goede’ cholesterolgehalte, wat zorgt voor minder hartziekten.

9. Beter immuunsysteem

Verzadigde vetten (zoals in boter of kokosolie) helpen tegen infecties en virussen. Eet dus voldoende verzadigde vetten!

 10. Voor een mooiere huid en betere ogen

Een droge huid en droge ogen ontstaan vaak door een tekort aan vet. Eet voldoende omega-3 vetten (minstens 3 gram per dag) om dit te voorkomen.

 

Geen reacties

Laat een reactie achter